. PKPMI-CPB: Sejarah penubuhan PKPMI-CBP

Tuesday, December 2, 2008

Sejarah penubuhan PKPMI-CBP

Penubuhan Persatuan Kebangsaan Pelajar Malaysia di Indonesia, Cawangan Pekanbaru (PKPMI-CPB) yang pada awalnya diberi nama Gabungan Pelajar- pelajar Malaysia di Indonesia (GPPMI-CPB), telah ditubuhkan pada 17 Oktober 1990. Penubuhan GPPMI-CPB bermula daripada hasil cetusan pelajar- pelajar Malaysia yang berada di Pekanbaru yang ketika itu menuntut di IAIN SUSQA dan UNILAK seramai 32 orang.

Mohd Samadi Bin Hj Mohd Arsyad, merupakan YDP pertama GPPMI-CPB. Kewujudan yang bermisikan untuk menjaga kebajikan pelajar Malaysia di Pekanbaru di samping untuk memproleh pengesahan daripada PKPMI Pusat dengan melobi PKPMI cabang-cabang yang telah ada untuk menyokong GPPMI-CPB bagi menukar statusmenjadi salah satu cabang PKPMI. Hasil perjuangan selama setahun lebih, akhirnya pada tanggal 30 November 1991 GPPMI-CPB yang diutus ke kongres ke 21 di Jakarta.

Sehinnga kini, PKPMI-CPB telah berdiri selama 17 tahun. dengan penukaran organisasi melalui Masyuarat Agung Tahunan yang diadakan setiap akhir periode. berlandaskan MOTTO "BERILMU, BERAMAL, BERIMAN ", PKPMI-CPB telah melakukan berbagai aktiviti dan program disamping mendapat pengawasan sepenuhnya daripada pihak Konsulat Malaysia di Pekanbaru.

Wasilah inilah yang diharapkan dapat membantu pembentukan intelektual pelajar Malaysia di Pekanbaru.

BERILMU, BERAMAL, BERIMAN

No comments:

 

PENGUNJUNG

© 2009 Free Blogger Template powered by Blogger.com | Designed by Amatullah |Template Design